Micro-galeria Mercy a Muzeului Naţional de Artă Timişoara (MNArT) expune, începând de joi, lucrarea ‘Clopot’, încărcată de simbolism, creată de Mihai Sârbulescu, în contextul sărbătorilor pascale.
Evenimentul este parte a proiectului ‘MNArT Open View’, care permite accesarea colecţiile de artă private, transpunându-le în spaţiul public, prin intermediul micro-galeriei Mercy, anunţă un comunicat al MNArT, remis, luni, AGERPRES.
Mihai Sârbulescu este unul dintre artiştii fondatori ai grupului ‘Prolog’, debutând în anul 1985 cu expoziţia ‘Floarea de Măr’. Artistul a început seria de ‘Clopote’ în perioada tulbure ante-decembristă, cu intenţia de a îndemna subtil publicul consumator de artă la trezire spirituală. Realizarea lor presupune plămădirea din materie a formei clopotului, care mai apoi este acoperit cu pulberi metalice pentru a-l aduce la viaţă.
‘Arta lui Mihai Sârbulescu este marcată de misticism şi încărcată de simboluri ale căror origine se pierde în negura timpurilor. Clopotul, asociat în creştinism cu vocea lui Dumnezeu, cheamă privitorul să mediteze asupra geometriei sacre a obiectului. Crucea Constantiniană aflată în centrul lucrării ne semnalează apartenenţa la creştinism, plasând opera într-un context vernacular’, afirmă muzeograful MNArT, Alexandru Victor Babuşceac.
‘Clopotele’, precum şi ‘Vasele’ artistului, mereu monocromatice, au un caracter atemporal, rezultat din îmbinarea frontalismului, care trădează influenţa bizantină, şi a simetriei. Reflexia aurie de pe axul central al obiectului ne conduce privirea spre simbolul ‘CHI-RHO’, o trimitere la perioada incipientă a creştinismului. Însemnul reprezintă primele litere ale numelui Hristos, în limba greacă, şi era utilizat ca identificator al creştinilor.
Simbolul este reluat într-o formă simplificată şi repetat de nenumărate ori pe fundalul lucrării.
Lucrarea face parte din colecţia Magdalena Mărculescu, care a împrumutat MNArT această creaţie artistică.