Primarul municipiului Timişoara, Dominic Fritz, a anunţat, miercuri, că primele două autobuze complet electrice vor intra în circuitul transportului în comun din oraş începând de joi, 20 aprilie, după care flota locală de transport va fi completată cu alte 42 de vehicule similare nepoluante.
‘Răspunsul unui oraş modern la problema traficului este un transport public confortabil, modern şi nepoluant. Facem încă un pas în direcţia aceasta, iar de joi, timişorenii vor putea folosi primele două autobuze electrice noi pe linia 33, ruta Catedrală – Calea Şagului. Urmează încă 42 de autobuze electrice. Sunt hotărât să transformăm transportul public în prima opţiune pentru timişoreni şi de aceea facem eforturi susţinute pentru restructurarea Societăţii de Transport Public Timişoara, reabilitarea infrastructurii de linie de tramvai şi înnoirea completă a flotei de transport’, a afirmat primarul Dominic Fritz.
Autobuzele au trecut de perioada de verificare, fiind testate prin curse de probă pe traseele din oraş. Fiecare vehicul are o lungime de 18 metri şi o capacitate de 155 de locuri, dintre care 50 pe scaun. De asemenea, au podeaua integral coborâtă şi facilităţi pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi.
Autovehiculele vor fi alimentate la staţiile de încărcare amplasate în incinta depoului de pe bulevardul Dâmboviţa.
Pe lângă cele două autobuze care vor fi scoase pe traseu de joi, la Societatea Publică de Transport Timişoara au mai ajuns încă 14 autobuze care acum se află în probe şi vor fi introduse în circulaţie etapizat, în prima etapă pe liniile expres 1, 2 şi 7. Până în luna octombrie va fi livrat în tranşe întregul lot de 44 de autobuze, urmând ca acestea să deservească transportul public după parcurgerea verificărilor tehnice şi administrative necesare.
Aceste vehicule sunt complet nepoluante şi silenţioase, reprezentând un pas înainte către un sistem de mobilitate verde la nivelul oraşului. Scaunele asigură un nivel sporit de confort, fiind realizate din material special, cu proprietăţi antigraffiti, antivandalism, vopsea înglobată şi tapiserie rezistentă la uzură şi murdărie, uşor lavabilă. Autobuzele sunt prevăzute cu sistem de supraveghere video la interior şi la exterior, cu camere digitale color şi înregistrare audio. Vor avea o durată de funcţionare de minimum 15 ani, din care opt fără reparaţie generală.
Finanţarea este asigurată prin Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020, în baza unui proiect derulat în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi Primăria Municipiului Braşov. Valoarea totală a proiectului este de peste 220 de milioane de lei, din care bugetul alocat municipiului Timişoara se ridică la peste 170 de milioane de lei. Finanţarea nerambursabilă acoperă 98% din totalul costurilor eligibile, iar diferenţa de 2% şi valoarea cheltuielilor neeligibile se finanţează din bugetul local. AGERPRES / (AS – autor: Otilia Halunga, editor: Marius Frăţilă)