Universitatea Politehnica din Timişoara (UPT) informează, miercuri, că a accesat 5,2 milioane de euro pentru digitalizarea instituţiei, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), o parte din bani fiind alocată pentru proiecte care îi vor pregăti pe studenţi pentru profesiile viitorului.
Proiectele universităţii vizează mai multe componente, precum infrastructură globală (2,1 milioane de euro), tehnologii emergente (2,1 milioane de euro), domenii de specializare prioritare (600.000 de euro), formare profesională (200.000 de euro), dar şi pentru o platformă de cercetare (100.000 de euro).
Prin aceste fonduri, UPT va cumpăra servere care permit rularea unor aplicaţii de inteligenţă artificială, întreaga reţea Wi-Fi din campusul universitar va fi modernizată, iar studenţii vor avea acces la noi laboratoare, care îi vor ajuta să se pregătească pentru noile cerinţe ale companiilor.
‘Piaţa muncii evoluează foarte rapid, companiile din domeniul IT&C caută specialişti care să lucreze cu aplicaţii de inteligenţă artificială, să cunoască şi să utilizeze tehnologiile Internet of Things sau să proiecteze şi să coordoneze linii de producţie bazate pe roboţi industriali. Prin aceste fonduri, de exemplu, noi încercăm să transformăm laboratoarele în experienţe iLivingLab, prin care dorim să replicăm o problemă din lumea reală pe care să o rezolvăm cu o echipă multidisciplinară şi în unele cazuri chiar internaţională. Ultimele aplicaţii din zona inteligenţei artificiale propun o nouă paradigmă în educaţie. Pentru efectele unor astfel de aplicaţii trebuie implicaţi atât ingineri şi informaticieni, cât şi oameni din zona dreptului, ştiinţelor educaţiei sau filosofiei. De altfel, companiile îşi doresc tineri creativi, iar prin aceste investiţii încercăm să dezvoltăm creativitatea tinerilor prin echipamentele moderne la care au acces’, a declarat rectorul UPT, Florin Drăgan.
Universităţile din România au avut la dispoziţie 234 de milioane de euro pentru digitalizare, prin PNRR, iar 61 dintre ele au depus proiecte pentru a accesa aceste fonduri. În competiţia de proiecte, Universitatea Politehnica Timişoara a avut cel mai mare punctaj, la egalitate cu Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie din Târgu-Mureş.
‘Industry 4.0 nu este doar un subiect de tehnologie. Pentru a fi competitive în a patra revoluţie industrială, companiile trebuie să se asigure că angajaţii lor sunt echipaţi corespunzător prin educaţie, perfecţionare şi calificare. Îmbunătăţirea accelerată a competenţelor trebuie să facă parte din rutina educaţională, pe măsură ce abilităţile de care studenţii şi absolvenţii au nevoie, evoluează. UPT abordează cu seriozitate toate cele patru tipuri de tehnologii disruptive şi proiectul de digitalizare intervine decisiv în capacitatea de a pregăti studenţii pentru profesiile viitorului’, a precizat Dan Diaconu, director responsabil program transformare digitală în UPT. AGERPRES / (AS – autor: Otilia Halunga, editor: Marius Frăţilă)