Expoziţia ‘Brâncuşi: surse româneşti şi perspective universale’ s-a deschis marelui public, sâmbătă, la Muzeul Naţional de Artă (MNArT) din Capitala Culturală Europeană Timişoara 2023, în prezenţa a sute de turişti care au venit din ţară şi din străinătate vadă o parte din bijuteriile marelui artist român.
La vernisaj au fost prezenţi premierul Marcel Ciolacu, preşedintele Camerei Deputaţilor, Alfred Simonis, ministrul Culturii, Raluca Turcan, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu.
Ministrul Culturii, Raluca Turcan, s-a declarat impresionată de expoziţie şi a subliniat că prin organizarea acestui eveniment Muzeul Naţional de Artă din Timişoara a dat dovada credibilităţii.
‘Mi-aş dori să pot sta să privesc cu toată bucuria toate exponatele acestei expoziţii. Piesa mea preferată este dintotdeauna ‘Muza Adormită’, dar nu pot să nu admir şi să nu preţuiesc şi alte lucrări de excepţie. Cred că MNArT are o cale foarte frumoasă. Cu această expoziţie şi faptul că a putut să o găzduiască este o dovadă a credibilităţii şi a îndeplinirii unor condiţii de excepţie. MNArT nu se va închide. Chiar şi după ce a fost prezentat proiectul de lege în Parlament prin angajarea răspunderii, mai există zvonistică legată de desfiinţarea acestui muzeu. Nu doar că nu se va închide, dar cu această expoziţie – cu sprijinul consistent al Consiliului Judeţean şi pentru această expoziţie -, are potenţial de a deveni unul dintre cele mai frumoase muzee din ţară’, a spus Raluca Turcan.
Curatoarea expoziţiei, Doina Lemny, a reiterat că prin evenimentul de la Timişoara şi-a dorit să demonstreze că Brâncuşi nu a fost un artist renegat în ţară, nici măcar în regimul comunist.
‘Presa a preluat nişte clişee pentru care eu sufăr foarte mult. Se spune că Brâncuşi ar fi vrut să ofere statului român atelierul său din Paris. Nu este absolut deloc adevărat (…). Brâncuşi nu a fost renegat în ţară. Le doresc vizitatorilor să privească operele lui Brâncuşi până le văd. Este diferenţă mare între a privi şi a vedea. Dacă din această expoziţie vizitatorul pleacă în minte cu una, două sau trei opere, expoziţia este reuşită şi îi convinge că Brâncuşi a fost unul dintre primii artişti europeni’, a afirmat Doina Lemny.
Directorul MNArT, Filip Petcu, este fascinat de efervescenţa publicului şi de reacţiile pozitive din presa naţională şi internaţională.
‘Au fost două zile absolut fabuloase, o emulaţie extraordinară, sunt doar impresii pozitive legate de calitatea expoziţiei şi ce înseamnă ea pentru Timişoara, pentru România pe plan naţional şi internaţional. Până acum, pe platforma MNArT au fost rezervate deja în jur de 8.000 de locuri de către iubitori de artă din ţară şi din întreaga lume. Este un concept foarte special, lucrările comunică pornind de la conceptul curatorial care reflectă relaţia lui Brâncuşi cu România, cu comanditari, cu personalităţi din România dar şi din Diaspora care l-au susţinut şi prin care creaţia lui a fost potenţată şi promovată în Occident şi în România. Este un eveniment care transcede frontierele şi timpul. Sunt lucrări care ies pentru prima dată din Centrul Pompidou din Paris sau din Galeria Tate din Londra. Aceste lucrări comunică foarte bine prin prisma relaţiilor cu fotografia lui Brâncuşi care este împrumutată MNArT prin contribuţia unui colecţionar important din Marea Britanie care deţine o galerie elveţiană’, a detaliat Filip Petcu.
În anul TM2023, MNArT a găzduit expoziţii importante: Victor Brauner, Paul Neagu, Romul Nuţiu, iar expoziţia Brâncuşi încununează eforturile MNArT de a transforma acest muzeu într-unul de referinţă naţională şi internaţională.