Consilierii judeţeni tulceni au aprobat, vineri, în timpul unei şedinţe ordinare, suplimentarea cu 13 milioane de lei a bugetului alocat pentru lucrările de modernizare a unor perimetre din Administraţia Zonei Libere (AZL) Sulina care le-ar permite navelor maritime să opereze în societatea Consiliului Judeţean (CJ).
Contractul de finanţare pentru proiectul ‘Modernizarea Portului Sulina, Cap Mol – Bazin Maritim – Perimetrul II – Etapa I’ a fost semnat pe data de 10 iunie 2022, sumele necesare lucrărilor urmând să fie alocate prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM).
‘În urma analizei efectuate cu privire la traficul din zona Sulina, împreună cu Ministerul Transporturilor şi Guvernul României, au fost stabilite soluţii şi măsuri de imediată urgenţă pentru adâncirea barei Sulina şi a şenalului navigabil până la bazinul maritim, astfel încât să putem face operaţiuni de transbordare. O primă etapă a acestor soluţii imediate este dragarea cu prioritate a gurii de intrare în bazinul maritim’, a declarat, în timpul şedinţei CJ, managerul din cadrul AZL, Alina Picu.
Ea a adăugat că această soluţie presupune o creştere a costurilor eligibile ale proiectului cu circa 13 milioane de lei.
‘Soluţia aceasta, acceptată de finanţator, este optimă pentru noi, fiindcă pe de o parte asigură un flux pentru navele de tonaj mai mare care acostează la cheul pe care ne propunem să-l reabilităm, iar pe de altă parte permite accesul în bazin pentru navele de o capacitate mai mare. La acest moment, în gura de intrare în bazinul maritim adâncimea este de maxim 5 metri’, a mai spus reprezentanta AZL.
Potrivit sursei, de la bara Sulina până la gura de intrare în bazinul maritim al AZL adâncimea şenalului este de 11 – 12 metri, suma suplimentară urmând să fie folosită pentru adâncirea canalului care face legătura dintre şenalul navigabil Sulina şi bazinul AZL.
În momentul de faţă, valoarea eligibilă a proiectului finanţat de POIM este de 113.688.888,64 lei, taxa pe valoarea adăugată, de circa 21 de milioane de lei, aferenta cheltuielilor eligibile urmând să fie acoperită din bugetul AZL Sulina şi din subvenţii de la bugetul propriu al CJ.
Dezvoltarea infrastructurii de operare a navelor maritime care ajung în Sulina a apărut ca o necesitate după ce anul trecut Rusia a atacat Ucraina şi a blocat ieşirea acestui stat pe Marea Neagră. Sute de nave au aşteptat peste o lună în Marea Neagră în apropiere de bara Sulina pentru a intra pe canalul maritim şi a ajunge în porturile ucrainene de pe Dunăre în care se putea opera.
Aglomeraţia de nave din apropiere de bara Sulina se menţine şi în momentul de faţă, potrivit site-ului marinetraffic.com.