Doar 10% din utilizatorii transportului public în comun din oraşul Tulcea folosesc aplicaţia IT dezvoltată de conducerea societăţii din subordinea Primăriei municipiului, deşi aceasta este disponibilă de aproape doi ani, a declarat pentru AGERPRES directorul societăţii Transport Public SA, Aurelian Udrea.
El a menţionat că numărul actual al utilizatorilor aplicaţiei IT este doar o treime din estimările conducerii societăţii de acum doi ani şi a explicat situaţia prin procesul lent de digitalizare a serviciilor oferite de administraţia publică locală.
‘Undeva la 10% din total vânzări sunt prin aplicaţie, deşi o avem implementată de mai mult de doi ani. Este puţin, pentru că noi ne aşteptam ca după doi ani acest procent să fie 30-40%. Am încercat să promovăm această aplicaţie prin toate metodele, am pus afişe în autobuze, în staţii, pe pagina de Facebook, pe site. Cred că la nivelul municipiului, serviciile nu au fost îndreptate spre digitalizare şi atunci populaţia nu e obişnuită să folosească telefonul mobil în relaţia cu administraţia şi serviciile publice’, a afirmat directorul Aurelian Udrea.
Societatea Transport Public SA a finalizat luna aceasta o nouă etapă de modernizare a sistemului electronic de taxare în autobuzele tulcene, prin renunţarea la validatoarele de bilete pe bază de tuş şi introducerea unor tichete pe bază de cod QR care trebuie prezentate la noile aparate.
‘Am schimbat câteva mii de bilete. Nu ne aşteptam la un asemenea volum. Am avut o persoană care a venit cu 120 de bilete. Şi-a cumpărat trei abonamente şi nu le-a folosit. I le-am schimbat. Dacă sunt foarte multe bilete, le-am propus călătorilor să le facem card. Vom schimba biletele vechi cu cele pe bază de cod QR până la finele anului’, a menţionat directorul Udrea.
Investiţiile făcute anul acesta de societatea publică în modernizarea sistemului de taxare s-au ridicat la 55.000 de euro şi au constat în achiziţia a 30 de echipamente pentru agenţii economici care pot emite bilete cu cod QR, în condiţiile în care Transport Public SA are în oraş doar trei puncte de lucru.
Autorităţile tulcene au început în anul 2010 să implementeze sistemul electronic de taxare pe mijloacele de transport în comun din municipiu, la vremea respectivă oraşul fiind printre primele din ţară care emiteau carduri electronice. Investiţia estimată la vremea respectivă la 1,25 de milioane de lei s-a concretizat în panouri de afişaj electronic în staţiile de autobuz, calculatoare, servere şi un sistem nou de taxare a biletelor în autobuze.
În anul 2021, sistemul a fost modernizat, a fost introdusă aplicaţia IT, iar toate datele sunt păstrate de atunci într-un cloud, valoarea investiţiei fiind de 65.000 de euro. Modernizarea nu a presupus însă şi schimbarea validatoarelor de bilete, din motive financiare, aşa încât unii călători sunt nelămuriţi în ceea ce priveşte modul de utilizare.
‘Mi-am cumpărat un bilet din ăsta nou, l-am pus la aparat, dar nu a piuit. Eu mai trebuie să mai am o călătorie pe el şi nu ştiu dacă o mai am’, a spus o femeie aflată într-o staţie de autobuz.
Sistemul electronic permite monitorizarea în timp real a autobuzelor.
‘Putem vedea în orice secundă ce se întâmplă cu autobuzele noastre. Este un instrument foarte bun pentru noi, fiindcă din cauza lucrărilor de infrastructură, traficul se aglomerează şi autobuzele întârzie în anumite momente. Acest instrument ne ajută să vedem unde sunt autobuzele şi unde le putem repoziţiona, astfel încât timpii de aşteptare în staţii să se reducă’, a conchis directorul societăţii Transport Public SA, Aurelian Udrea.
Anul viitor, societatea din subordinea Primăriei municipiului Tulcea va instala în staţiile de autobuz 20 de automate care vor putea fi folosite de călători pentru încărcarea abonamentelor sau achiziţia de bilete, investiţia fiind realizată printr-un proiect finanţat din fonduri europene, iniţiat de autoritatea locală.