Una din ultimele nave cu guvernare manuală ale Forţelor Navale Române, nava fluvială de comandament ‘Fortuna’, are personalul subdimensionat, dar cu toate acestea comandantul, maistrul principal Ştefan Dragu, îndeplineşte toate misiunile fără niciun fel de probleme.
Nava a fost construită în anul 1947, în fosta Republică Cehoslovacia, iar în primii zece ani de folosire a furnizat energie navelor fluviale. Apoi, a fost transformată în puitor de mine, misiune pe care a îndeplinit-o timp de circa zece ani, iar ulterior a devenit navă sanitară, la bordul ei fiind găzduiţi pacienţii cu holeră din satele Deltei, potrivit lui Ştefan Dragu.
‘Lipsa de personal îşi spune cuvântul chiar şi la noi, dar încercăm să ne facem misiunile adunând colegi de la celelalte nave, care au experienţa necesară pentru misiuni în condiţii de siguranţă. Încadrarea navei este de doi maiştri militari şi şapte caporali. Acum are doi caporali şi un maistru, dar am realizat toate misiunile cu brio’, a declarat, pentru AGERPRES, comandantul navei ‘Fortuna’, Ştefan Dragu.
El a mai spus că ‘Fortuna’ a fost prima navă de pe Dunăre şi că acum are toate echipamentele modernizate.
‘În anul 1982, a fost modernizată şi a devenit navă de comandament, iar din 2010 este navă fluvială de comandament. De aici se coordonează toate exerciţiile de pe fluviu. (…) Anul trecut, în luna martie a fost montat sistemul de detectare a ţintelor fluviale şi are sisteme de transmisiuni moderne’, a precizat Dragu.
În opinia lui, nava, una dintre puţinele din România care nu are guvernare electronică, a fost o provocare.
‘Când am venit prima dată la bordul ei, mi s-a părut foarte greu, ea fiind pe troţe. Adică, are guvernare manuală, nimic electric. Cred că e singura navă pe troţe de la fluviu. Un fost comandant mi-a spus însă că dacă poţi duce nava asta, duci orice altă navă. Şi a avut dreptate’, a menţionat maistrul principal Ştefan Dragu.
Dragu este comandantul navei ‘Fortuna’ din anul 2010, iar anterior a făcut parte din echipajul fregatei ‘Regele Ferdinand’ pe care a avut şi misiuni internaţionale şi spune că acum cel mai mult îşi doreşte să aibă elevi pe care să-i înveţe cum se comandă o navă.