Societatea Ornitologică Română (SOR) începe, luni, proiectul ‘PETlican’, prin care îşi propune reducerea cantităţii de plastic din Delta Dunării prin promovarea unui comportament responsabil faţă de natură.
Campania se desfăşoară în perioada 16-27 august, pe plajele de la Marea Neagră din Sulina şi Sfântu Gheorghe, din Delta Dunării, acolo unde sunt instalate corturi ale organizaţiei neguvernamentale, iar voluntarii asociaţiei le oferă turiştilor mini-tururi ornitologice gratuite celor care aduc pet-uri.
‘Dacă vor aduce plastic la corturile pe care le avem instalate, turiştii vor primi tururi ornitologice gratuite. Vom învăţa despre păsări, cum să folosim binoclul, luneta. Toată lumea câştigă, şi turiştii, şi localnicii, şi biodiversitatea. Vorbim de cinci pet-uri de doi litri sau de zece pet-uri de câte 0,5 litri’, a declarat pentru AGERPRES responsabilul de comunicare al SOR, Andreea Oprea.
Ea a mai spus că în timpul celor două săptămâni voluntarii SOR vor vorbi cu turiştii, dar şi localnicii despre necesitatea protejării mediului.
‘Avem şi nişte mesaje ale campaniei. Mesajul principal este ‘Nu fi petlican, nu arunca plasticul în natură!’. Dar abordăm şi alte probleme ale Deltei prin mesajele noastre, ‘Nu ne strângeţi de gât! Strângeţi firele şi plasele de pescuit!’, ‘Fă valuri doar pe Instagram! Condu barca încet pe lângă noi!’ sau ‘Chiar şi telefoanele au zoom, păstrează distanţa, te rugăm’. Învăţăm să observăm natura, păsările, fără să le deranjăm’, a menţionat reprezentanta SOR.
Tururile ornitologice vor dura maximum o oră, în funcţie de numărul persoanelor care se vor adresa voluntarilor SOR.
Potrivit unui comunicat de presă remis AGERPRES, campania are ca ambasador pelicanul comun, o pasăre emblematică pentru Delta Dunării, dar şi uşor de recunoscut de public.
‘Este una dintre puţinele specii de la noi care cuibăreşte într-un singur loc, în Delta Dunării, fapt care îl face vulnerabil. Pentru ca în viitor pelicanul să nu devină PETlican, proiectul îşi doreşte să tragă acum un semnal de alarmă privind pericolele la care sunt expuse multe dintre specii din cauza neglijenţei şi nepăsării oamenilor. Prin interacţiunea voluntarilor SOR cu turiştii şi localnicii, campania urmăreşte educarea unui public iubitor de natură, care să aprecieze şi să protejeze speciile din Delta Dunării şi, pornind de aici, să fie atent şi la problema deşeurilor. În acelaşi timp, dată fiind creşterea interesului pentru acest loc, ‘PETlican’ va promova un turism responsabil în Delta Dunării’, se arată în comunicatul SOR.
Campania SOR este realizată cu sprijinul Lidl România.