Vicepremierul Raluca Turcan a vizitat, miercuri, împreună cu ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, expoziţia ‘Laborator II. 1989 – Restaurarea picturilor împuşcate’ de la Muzeul Naţional de Artă, apreciind că aceste tablouri reprezintă o colecţie cu adevărat excepţională. ‘Acum 31 de ani s-a auzit în România primul strigăt de luptă împotriva unui regim dictatorial şi pentru mine este astăzi ca un pansament pentru suflet să fiu la o expoziţie simbolică, care te face să te gândeşti de 100 de ori cât de criminal a putut să fie acest regim dictatorial. Dincolo de victimele omeneşti, la Revoluţie am avut şi o adevărată tragedie împotriva patrimoniului, iar aici, la MNAR, am avut opere de o relevanţă istorică pentru ţara noastră pur şi simplu măcelărite într-un dispreţ total faţă de ce înseamnă memoria noastră colectivă. Tablourile împuşcate reprezintă o colecţie cu adevărat excepţională şi în spatele acestei expoziţii de excepţie stau câţiva oameni a căror dăruire merită cunoscută de întreaga ţară, apreciată şi, de asemenea, multiplicată, dacă se poate’, a spus Turcan. Vicepremierul a îndemnat publicul să viziteze expoziţia şi ‘să vadă ce pot să realizeze dibăcia, talentul, dăruirea unor oameni care pur şi simplu îşi iubesc meseria’. ‘Pentru a putea să ne bucurăm privirea de aceste tablouri ‘împuşcate’, a fost nevoie de crearea unui centru de restaurare, a fost nevoie de oameni pricepuţi, de o tehnică cu totul şi cu totul specială şi toate acestea merită perpetuate în timp şi îi îndemn pe tineri să îmbrăţişeze această meserie de restaurator. De asemenea, îi îndemn să vină să viziteze colecţiile din care pot să înţeleagă şi tragismul Revoluţiei din 1989, dar şi valoarea patrimoniului cultural românesc. (…) Mi-aş dori ca un număr cât mai mare de oameni să vină să viziteze această expoziţie în această perioadă simbolică pentru renaşterea democraţiei româneşti’, a afirmat Turcan. La rândul său, ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, a remarcat că la MNAR ‘avem un caz fericit că putem vorbi de o parte extrem de valoroasă a patrimoniului nostru’. ‘Un număr de peste 40 de opere a fost supus unui amplu proces de restaurare, iar astăzi au fost expuse doar acele opere care au fost distruse prin împuşcare, cele penetrate de glonţ. Mi-a atras atenţia un tablou al lui Luchian – Safta florăreasa – un tablou care a apărut şi în filmul în care maestrul Ion Caramitru l-a interpretat pe marele Luchian. Dacă veţi urmări şi dumneavoastră această expoziţie, veţi vedea că în tablou Safta florăreasa a fost împuşcată exact în inimă şi un alt glonţ a penetrat omoplatul, de parcă cineva a căutat punctele letale şi atunci când a împuşcat acest tablou. (…) Sunt lucruri perfect adevărate şi asta demonstrează încă o dată dispreţul pe care l-a avut regimul trecut faţă de ceea ce a însemnat valoarea inestimabilă a patrimoniului românesc’, a spus Gheorghiu. În opinia ministrului, prin această expoziţie, ‘care face cinste MNAR, se marchează în mod inedit împlinirea a 31 de ani de când a început Revoluţia în România’. ‘Şi trebuie ca an de an să nu uităm niciodată că atunci nişte oameni (…) s-au sacrificat pentru ca noi astăzi să ne putem exprima liber. Anul trecut, când au fost 30 de ani, eram chiar la Timişoara, la viitorul Muzeu al Revoluţiei şi acolo am aflat lucruri cutremurătoare de la oameni care au fost la faţa locului’, a menţionat ministrul. El a arătat că vizita la MNAR i-a întărit convingerea că ‘este o mare nevoie de restauratori’. ‘Avem nevoie de restauratori aici în laboratoarele MNAR, lucrăm la nivel de minister pentru a crea încă două centre de formare restauratori în zona Moldovei, unul la Bârlad şi unul la Liteni, Suceava. Dorim să facem acelaşi lucru şi în Ardeal şi în Muntenia, mai ales că şi din zona Bisericii vin aceleaşi veşti – că este mare, mare nevoie de restauratori şi pentru zona patrimonială a Bisericii’, a încheiat Bogdan Gheorghiu.