AcasăPoliticaUcraina ignoră toate convenţiile internaţionale și adâncește Canalul Bâstroe, fapt care provoacă...

Ucraina ignoră toate convenţiile internaţionale și adâncește Canalul Bâstroe, fapt care provoacă nemulțumiri la București

Ucraina continuă lucrările de adâncire a Canalului Bâstroe, fapt care provoacă îngrijorare la București. Demersurile au fost demarate încă din 2004, iar un lucru bine cunoscut este faptul că România s-a opus acestora de-a lungul timpului, deoarece Rezervația naturală Delta Dunării, care se află în patrimoniul Unesco, ar putea fi afectată din cauza adâncirii canalului, informează Evz.ro, scrie r3media.ro.

Potrivit autorităților, Ucraina forțează conectarea Canalul Bâstroe, care traversează Delta Dunării, la Coridorul Transeuropean de Transport Naval. Este vorba despre Rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T).

Recent a avut loc o întrevedere la Ministerul Transpoturilor la care au fost prezenți reprezentanții mai multor autorități publice.

Sursa citată menționează că sub pretextul dragării Canalului Bâstroe, Ucraina a demarat ample lucrări de adâncire a canalului. Obiectivul ar fi coborârea adâncimii de la 5 la 8,4 metri pentru a permite accesul navelor comerciale de capacitate de peste 25.000 de tdw. În plus, se pare că lucrările au fost extinse și pe partea ucraineană a Canalului Chilia și se fac pregătiri pentru canalul Sulina.

La întrevedere au fost prezenți reprezentanți ai Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor, ai Ministerului Afacerilor Externe, ai Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD), dar și ai administrațiilor fluvial, iar  în urma discuțiilor, participanții au ajuns la o serie de concluzii alarmante:

„Adâncirea canalelor va duce la preluarea unui volum mai mare de apă, ceea ce va afecta circulația hidro în Delta Dunării, afectând partea de sud a Deltei aflată pe teritoriul României. Din acest punct de vedere trebuie contrată prin folosirea convenției Espoo, pentru că Delta Dunării este rezervație naturală a biosferei, inclusiv cea aflată pe teritoriul Ucrainei. Delta, în ansamblu, este patrimoniu UNESCO.

Din punct de vedere strategic și economic, se urmărește includerea brațului Chilia în rețeaua transeuropeana de transport. Ucraina nu este membră UE, iar Convenția de la Belgrad din 1948 privind regimul navigației pe Dunare prevede că doar Canalul Sulina este deschis navigației internaționale.

Din punct de vedere economic, adâncirea ar duce la mutarea traficului de nave pe brațul Chilia cu impact negativ asupra AFDJ Galați care administrează Canalul Sulina. Din taxele de canal, AFDJ întreține șenalul navigabil pe tot parcursul românesc al Dunării. Diminuarea încasărilor va afecta și sectorul fluvial al Dunării care este inclus în coridorul VII de transport.

Din punct de vedere militar, adâncirea va permite accesul pe brațul Chilia al navelor de razboi de mari dimensiuni, chiar la frontiera cu România. La momentul actual, Flotila de Dunăre deține supremația cu navele fluviale de luptă din înzestrare actuală”, conform Infofinanciar.ro.

Guvernatorul Deltei Dunării, Gabriel Teodosie Marinov, susține că a avertizat Ministerul Mediului și pe Ministrul Barna Tanczos, încă din luna aprilie, însă nu a primit nici un răspuns. Bâstroe este un canal navigabil de adâncime, amplasat de-a lungul gurilor Bâstri, Stambulul Vechi şi Chilia din Delta Dunării.

„Prin aprilie 2022, reprezentanții Poliției de Frontieră din zona Chilia m-au informat că Ucraina a început să lucreze la adâncirea Canalului Bâstroe. Imediat, a doua zi, eu am informat Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, inclusiv pe ministrul Barna Tanczos, despre această situație, dar n-am avut niciun feedback nici până azi. În schimb, ieri dimineață (joi – n. red.), am fost sunat de la Ministerul Transporturilor să vin la o întâlnire despre această situația, dar, fizic nu aveam cum să ajung”, a declarat Gabriel Teodosie Marinov, guvernatorul ARBDD, conform Puterea.ro.

Construcţia canalului, care face legătura între Dunăre şi Marea Neagră, a început în anul 2004, iar România a solicitat stoparea proiectului deoarece canalul traversează zona centrală a Deltei Dunării și încalcă o serie de convenţii internaţionale din domeniul protecţiei mediului. În luna iulie, prin intermediul unui comunicat de presă, Ministerul de Externe anunța că guvernul a acordat Ucrainei acordul de a tranzita cu nave canalele Bâstroe și Chilia.

Articolul Ucraina ignoră toate convenţiile internaţionale și adâncește Canalul Bâstroe, fapt care provoacă nemulțumiri la București apare prima dată în Ecopolitic.

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks