Preşedintele Klaus Iohannis a declarat, marţi, că Legile Educaţiei oferă ‘un cadru solid’, pe care se poate construi un sistem de învăţământ pregătit pentru ‘încercările vremii’, însă cele două acte normative nu vor rezolva problemele ‘acute’ ale sistemului educaţional dacă nu vor fi puse în aplicare.
‘Sunt ferm convins că, prin noile legi pe care le-am promulgat astăzi, avem un cadru solid, pe care putem construi un sistem de învăţământ pregătit pentru încercările vremii. Drumul care ni se aşterne în faţă nu este însă lipsit de provocări. Legile în sine nu vor rezolva problemele acute ale sistemului educaţional dacă nu vor fi puse în aplicare. De aceea, contez pe implicarea şi hotărârea dumneavoastră, în special a factorilor de decizie prezenţi astăzi aici, pentru a transforma ‘România Educată’ din ideal în realitate. Este responsabilitatea noastră să încurajăm tinerii să-şi atingă potenţialul şi să oferim viitoarelor generaţii instrumentele de care au nevoie pentru a naviga cu succes într-o lume în perpetuă schimbare. Rămâne convingerea mea profundă că doar printr-o educaţie de calitate putem construi o societate care se bazează pe cunoaştere, inovaţie şi progres’, a evidenţiat şeful statului, la ceremonia organizată la Palatul Cotroceni cu ocazia promulgării Legilor învăţământului preuniversitar şi superior.
El a susţinut că este un moment cu un impact ‘major’ pentru dezvoltarea societăţii româneşti în viitor.
”România Educată’, proiectul meu de suflet şi o prioritate a mandatelor mele, devine acum realitate prin intrarea în vigoare a noilor Legi ale Educaţiei, care reglementează învăţământul preuniversitar şi pe cel superior. Proiectul ‘România Educată’ este, iată, un angajament îndeplinit’, a spus Iohannis.
El a menţionat că la nivelul Administraţiei Prezidenţiale, au fost aduşi laolaltă experţi educaţionali, reprezentanţi ai autorităţilor, elevi, studenţi, cadre didactice, antreprenori şi parteneri internaţionali care s-au implicat pentru elaborarea de soluţii coerente pentru îmbunătăţirea învăţământului românesc.
Şeful statului a adăugat că, în pofida crizelor extrem de complicate din ultimii ani, s-a reuşit continuarea promovării proiectului şi obţinerea susţinerii politice necesare adoptării noii legislaţii.
‘Obiectivul ambiţios de a realiza o reformă cuprinzătoare a sistemului nostru de învăţământ a însemnat un proces extrem de complex, laborios şi de o anvergură fără precedent. De astăzi, însă, Educaţia bazată pe valori ajunge, aşadar, în centrul interesului public. Cetăţenii cu principii corect conturate încă din şcoală, cu competenţe solide, cu spirit analitic reprezintă coloana vertebrală a unei societăţi prospere şi evoluate. Avansul rapid al tehnologiei şi o piaţă a muncii în continuă schimbare presupun adaptabilitate, creativitate şi gândire critică. Legile pe care le-am promulgat astăzi pun bazele unei Românii care este conectată la evoluţiile secolului al XXI-lea şi care beneficiază din plin de oportunităţile viitorului. Poate cel mai important aspect – cele două Legi ale Educaţiei au fost elaborate în urma unui exerciţiu puternic orientat spre construirea de consens. Fără discuţii aşezate, bazate pe argumente, rezultatul ar fi previzibil: cu prima ocazie, s-ar aduce amendamente, s-ar da prorogări şi, astfel, măsurile din legi nu ar mai fi puse în practică. Ne-am propus să evităm această capcană în privinţa ‘României Educate’, pentru că această reformă nu este o simplă opţiune, ci un pas obligatoriu dacă vrem să construim o naţiune prosperă şi puternică’, a afirmat Klaus Iohannis.
El a afirmat că noile legi ale Educaţiei îşi propun să rezolve carenţele actualului sistem de învăţământ, încurajând creşterea calităţii actului educaţional, acordarea de sprijin şi respect cadrelor didactice. Preşedintele Iohannis a menţionat că sunt promovate investiţii, cu prioritizarea zonelor defavorizate, şi se pune accent pe siguranţa elevilor.
Potrivit şefului statului, Legea învăţământului preuniversitar include o serie de programe dedicate combaterii violenţei şcolare, asigurării accesului la hrană pentru elevii din medii dezavantajate, reducerii abandonului şcolar şi promovării sportului.
‘Pachetul legislativ va transforma experienţa elevilor, care vor avea trasee educaţionale personalizate nevoilor proprii şi vor fi susţinuţi să înveţe în cel mai potrivit mod pentru ei, limitând astfel fenomenul analfabetismului funcţional. În ceea ce-i priveşte pe profesori, mai multe prevederi ale legii se adresează construirii unui nou model pentru cariera didactică, aceasta devenind o opţiune reală pentru tinerii absolvenţi. Performanţele şi dedicarea profesorilor vor fi recunoscute prin reduceri ale normei în cazuri bine fundamentate şi prime acordate în momentul pensionării. Cadrele didactice care aleg să predea în comunităţile dezavantajate vor beneficia de prime de instalare, dar şi de sprijin după începerea activităţii la clasă. Toţi profesorii, indiferent de nivel, vor avea acces la formarea continuă. Există multe locuri în ţară unde este greu să atragem personal didactic suficient. De aceea, pentru acele zone unde avem nevoie de cadre didactice pregătite să predea mai multe discipline, se introduce licenţa didactică cu dublă specializare. A fost o vreme când formula aceasta a funcţionat foarte bine în sistemul educaţional românesc şi legile reiau tradiţia care s-a dovedit a fi valoroasă’, a explicat Iohannis.
Şeful statului a completat că lista schimbărilor din învăţământul preuniversitar este una lungă.
‘De la noua admitere la liceu, la modificările aduse Bacalaureatului şi la diversitatea de programe de sprijin şi de consiliere, aceste transformări ne oferă şansa de a schimba în bine şcoala românească’, a mai declarat Iohannis.
Conform acestuia, învăţământul universitar va beneficia de mai multe reforme-cheie, iar cele mai importante vizează reducerea abandonului şi alinierea la standarde internaţionale.
‘În mod crucial, se extinde educaţia duală la învăţământul superior şi se pun bazele unor consorţii integrate pentru învăţământ profesional în regim dual. Este o schimbare deosebit de importantă, în condiţiile în care progresul tehnologic va duce la creşterea cererii de absolvenţi înalt calificaţi pe piaţa muncii. Tot pentru a pregăti absolvenţii pentru o piaţă competitivă a muncii a fost introdus un program de sprijin pentru ştiinţele exacte, care le va permite studenţilor să acceseze resurse educaţionale de peste graniţă. Legea învăţământului superior răspunde şi nevoii de a garanta că diplomele româneşti sunt obţinute în urma unui parcurs academic corect. Normele de etică şi deontologie universitară sunt mai clar stabilite şi bine diferenţiate de abaterile disciplinare. Vom avea un sistem clar de sancţiuni aplicabile tuturor părţilor implicate în procesul educaţional’, a spus şeful statului.
El le-a mulţumit tuturor celor implicaţi în realizarea proiectului ‘România Educată’.
La finalul ceremoniei, şeful statului a făcut o fotografie cu participanţii, între care s-au numărat preşedintele Senatului, Nicolae Ciucă, preşedintele Curţii Constituţionale a României, Marian Enache, membrii Guvernului, parlamentari, consilieri prezidenţiali şi de stat.
‘Probabil, dacă v-aţi uitat în jur, (…) aţi văzut că suntem mulţi astăzi, dar suntem doar o parte dintre cei care au contribuit la realizarea acestui proces legislativ. Este cu siguranţă cea mai dezbătută legislaţie din toate timpurile din România şi încă sunt mulţi care vor să o dezbată, eu sugerez să fie mulţi care o aplică’, a transmis Iohannis.