Operatorii economici din Vrancea sunt invitaţi să depună solicitări pentru pregătirea elevilor în învăţământul dual, în condiţiile în care în anul şcolar trecut în judeţul Vrancea nu a fost organizată nicio clasă pentru această formă de învăţâmânt care asigură oportunităţi sporite de educaţie şi formare pentru elevi şi intermediază relaţia acestora cu un potenţial angajator.
Potrivit inspectorului şcolar pentru învăţământul profesional şi tehnic, Carmen Oprea, anul trecut a existat o singură solicitare din partea unui operator economic pentru pregătirea elevilor în învăţământul dual, dar care nu a putut fi satisfăcută.
‘La nivelul judeţului Vrancea, pe învăţâmânt dual nu avem clase de elevi organizate în anul şcolar trecut. A existat o singură solicitare din partea unui operator economic, pentru o clasă pentru operatori la maşini cu comandă numerică, o meserie de actualitate, dar care nu a putut fi satisfăcută pentru că nu exista la acel moment o unitate de învăţâmânt profesional şi tehnic acreditată sau autorizată pentru calificarea respectivă. Între timp s-au făcut demersurile necesare şi sperăm ca anul acesta operatorul să revină cu solicitarea sau să mai fie şi alţi operatori care doresc această calificare. Şi nu numai pentru această calificare’, a declarat, pentru AGERPRES, Carmen Oprea.
Pentru anul şcolar 2021 – 2022, oferta de calificare pentru învăţământul dual include 14 domenii de activitate, adaptate la cerinţele de pe piaţa muncii.
‘La acest moment, liceele din Vrancea pot susţine formări de calificare în 14 domenii, în domeniul mecanic, turism, industrie alimentară, etc, astfel că oferta este destul de diversificată. Sperăm ca operatorii economici să-şi dorească forţă de muncă mai bine pregătită şi să vină cu solicitări pentru învăţâmânt dual, pentru că este în interesul tuturor să avem forţă de muncă adaptată la cerinţele de pe piaţa muncii în continuă schimbare. Învăţământul dual şi cel profesional merg pe aceleaşi planuri de învăţâmânt ca timp şi discipline, diferenţa fiind aceea că operatorii economici, fiind direct interesaţi în pregătirea viitorilor lucrători, îi susţin pe elevi cu suplimentare de burse, asigurarea cazării gratuite în cămin sau a meselor zilnice. De asemenea, în urma parteneriatelor cu unităţile de învăţâmânt, elevii susţin activitatea de practică direct la operatorul economic. La finalul anilor de studii, operatorul economic are posibilitatea să angajeze o parte dintre elevi, dar nu există o obligaţie nici din partea operatorului economic şi nici din partea elevilor faţă de operatorul economic’, a precizat Carmen Oprea.
Aceasta susţine că în prezent se fac eforturi pentru promovarea învăţământului dual şi profesional, care oferă mai multe avantaje pentru cei ce doresc să înveţe o meserie.
‘E greu să convingi elevii şi părinţii că învăţarea unei meserii este mult mai valoroasă şi mai avantajoasă uneori decât absolvirea unui liceu. Noi am încercat să promovăm învăţământul profesional, explicându-le că, pentru cei care doresc să înveţe o meserie, învăţământul profesional sau dual este calea cea mai scurtă şi cea mai uşoară. Se face mult mai multă practică, învăţământul durează doar trei ani, încadrarea pe piaţa muncii se face mult mai rapid. Trebuie doar să vrea’, a fost de părere Carmen Oprea.
Cifra de şcolarizare în învăţământul profesional şi în învăţământul dual se stabileşte anual, la nivel judeţean, la solicitarea operatorilor economici şi ţinând cont de nevoile pieţei muncii de la nivel regional, judeţean şi local. AGERPRES / (A – autor: Dana Lepădatu, editor: Marius Frăţilă)