World Vision România susţine că posibilitatea ca liceele să-şi organizeze propriile concursuri de admitere, introdusă în noul pachet de legi ale educaţiei, va adânci inechitatea deja existentă în rândul copiilor şi solicită să existe acelaşi sistem de admitere la liceu pentru toţi elevii, iar diferenţierea nivelului să se facă prin construirea unor subiecte de examen care să evalueze competenţele prevăzute în profilul absolventului.
Într-un comunicat transmis vineri, organizaţia precizează că, potrivit statisticilor, în România peste 40% dintre copii sunt deja supuşi riscului de sărăcie şi excluziune socială şi Ministerul Educaţiei nu a făcut publică o fundamentare bazată pe studii sau exemple concrete de bună practică pentru acest sistem de dublă evaluare.
‘Ideea în sine, a unui dublu sistem de evaluare, arată că există o neîncredere cu privire la rezultatele măsurate în urma Evaluării Naţionale de la finalul clasei a VIII-a’, mai susţine sursa citată.
De asemenea, World Vision România consideră că schimbarea pragului de la 90% la 60% dintre locuri pentru care liceele pot organiza concurs de admitere nu este decât o încercare de ameliorare a inechităţilor pe care le-ar putea crea un sistem dublu de admitere prin repartizarea în urma rezultatelor de la Evaluarea Naţională şi admiterea în urma unui concurs susţinut de licee.
World Vision România mai transmite că, în urma consultărilor realizate în vară, 70% dintre cadrele didactice au afirmat că, în cazul în care colegiile naţionale sau liceele îşi vor putea organiza propriile examene de selecţie, elevii din mediile dezavantajate nu vor mai avea aceleaşi şanse de admitere în cadrul acestor unităţi de învăţământ. Aceeaşi poziţie au avut-o şi 44% dintre elevii chestionaţi, în timp ce 37% au afirmat că vor avea aceleaşi şanse, iar aproape unu din cinci elevi (19%) nu şi-au exprimat opinia.
Organizaţia mai susţine că un studiu OECD, realizat în 40 de ţări, arată că tendinţa la nivel internaţional este chiar renunţarea la orice fel de examen de admitere la liceu şi concentrarea pe evaluarea de la clasă a competenţelor elevilor.
‘În aceste condiţii, World Vision România solicită să existe acelaşi sistem de admitere la liceu pentru toţi elevii (cu excepţia unităţilor de învăţământ profesionale şi vocaţionale), iar diferenţierea nivelului să se facă prin construirea unor subiecte de examen care să evalueze competenţele prevăzute în profilul absolventului astfel încât să departajeze corect elevii. Suplimentar, propunem ca evaluarea acelor competenţe specifice de care un elev are nevoie pentru a face faţă la un liceu, să fie făcută prin analiza portofoliului educaţional al elevului – prevăzut, de altfel, în lege ca un element cheie în monitorizarea educaţională a copilului’, arată sursa citată.
În privinţa examenului de Bacalaureat, World Vision România susţine forma actuală din proiectul de lege.
‘În plus, World Vision România salută decizia Ministerului Educaţiei de-a acorda o mai mare importanţă evaluării competenţelor de limbi străine’, mai menţionează sursa citată, adăugând că este nevoie de o investiţie prioritară în profesionalizarea profesorilor de limbi străine în mediul rural şi periurban/urban mic.
De asemenea, World Vision România solicită ca extinderea programului Şcoală după şcoală la nivel naţional – în special acoperirea integrală a şcolilor dezavantajate – să fie o prioritate a Ministerului Educaţiei pentru combaterea abandonului şcolar.
‘Experienţa pe care World Vision România acumulat-o de mai bine de şase ani cu programul Pâine şi Mâine a arătat că serviciile educaţionale şi de consiliere care au loc după şcoală combinate cu o masă caldă şi alte tipuri de sprijin material pentru rechizite şi îmbrăcăminte, cât şi de formare imediată pentru profesori a crescut prezenţa şcolară în mediile dezavantajate cu până la 100%’, se mai arată în comunicat.
Totodată, World Vision România propune ca Ministerul Educaţiei să aibă nouă atribuţie, respectiv să organizeze consultări directe, extinse, periodice sau specifice ale cadrelor didactice, elevilor şi părinţilor, prin chestionare, interviuri, dezbateri, inclusiv prin colaborarea cu organizaţiile societăţii civile, în pregătirea actelor normative şi a politicilor publice în domeniul educaţiei.
World Vision România, care face parte din World Vision International, prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume, este o organizaţie care desfăşoară programe de educaţie, intervenţie umanitară de urgenţă, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului.
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a prezentat, luni, într-o conferinţă de presă, proiectele noilor legi ale educaţiei.