Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, consideră că trebuie să existe o politică publică în România care să ofere alternative la traficul rutier, în condiţiile în care ‘suntem campioni la numărul de accidente grave’.
Prezent la Conferinţa internaţională ‘Comportamentul uman în siguranţa rutieră 2022’, organizată de Subcomisia pentru siguranţă rutieră din cadrul Comisiei pentru transporturi şi infrastructură, Alexandru Rafila a subliniat că educaţia este cea care generează respect faţă de lege, respectiv faţă de siguranţa rutieră.
‘Comportamentul este cel care influenţează foarte multe activităţi umane, una dintre ele influenţează siguranţa rutieră, pentru că, în mod evident, aşa cum ne raportăm la mai mulţi factori, cum ne raportăm la legislaţia în vigoare, cum o respectăm, şi educaţia, pentru că comportamentul este legat de educaţie, dacă acest lucru generează respect faţă de lege, automat şi comportamentul în cazul prevenirii producerii accidentelor rutiere este cel corect. Dar comportamentul nostru este de foarte multe ori influenţat de alţi factori externi, de siguranţa la locul de muncă, de sănătate, de relaţiile familiale, de consumul de substanţe care sunt interzise. (…) Se întâmplă foarte multe tragedii datorate unor comportamente iresponsabile, care de foarte multe ori sunt influenţate de consumul diferitelor substanţe care influenţează comportamentul’, a declarat ministrul Sănătăţii.
Potrivit acestuia, România înregistrează în urma accidentelor rutiere un număr de decese aproape dublu faţă de media înregistrată în Uniunea Europeană şi de aceea este necesară o politică alternativă.
‘Noi suntem campioni la numărul de accidente grave. Numărul de decese este aproape dublu faţă de media înregistrată în Uniunea Europeană. Avem un plan de reducere cu 50% a accidentelor grave şi a deceselor, până în anul 2030. Dar, sigur, una este să ai un plan, şi alta e ca lucrurile să se şi întâmple. Şi trebuie mai multe tipuri de măsuri luate, unele sunt de natură legislativă, altele sunt legate, cred eu, de zona de educaţie, fie că discutăm de educaţia despre sănătate sau educaţia despre viaţă’, a spus Alexandru Rafila.
El a arătat, în context, că se poate discuta şi de un comportament responsabil în ceea ce priveşte folosirea resurselor necesare transportului, iar societatea este cea care ar trebui să genereze reguli, să încurajeze transportul în comun, respectiv să existe condiţii decente pentru transportul în comun, astfel încât să fie redus impactul noxelor asupra mediului înconjurător.
‘Cei din generaţia mea mergeau la mare cu trenul, nu era niciun fel de problemă, era obişnuit să mergi la mare cu trenul, să nu mergi cu autoturismul. Majoritatea activităţilor noastre şi cele cotidiene se desfăşurau prin intermediul mijloacelor de transport, dar, pe măsură ce oferta în această zonă a crescut, evident că alternativa utilizării autoturismului a înlocuit mijloacele de transport în comun. De aceea vă spuneam că trebuie să existe o politică publică care să încurajeze şi să ofere alternative, mai degrabă decât să ofere condiţii punitive. Oamenii se adaptează. De ce, atunci când călătorim în străinătate, noi alegem să călătorim cu trenul sau cu mijloacele în transport în comun şi când suntem în România alegem mai puţin această variantă, tocmai pentru că există alte condiţii şi trebuie să fim conştienţi de acest lucru’, a subliniat ministrul Rafila.