Primarul municipiului Bistriţa, Ioan Turc, a admis miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă, că două dintre proiectele mari de mobilitate urbană care beneficiază de finanţare europeană riscă să nu fie finalizate până la sfârşitul anului, ceea ce ar antrena returnarea fondurilor primite de la Uniunea Europeană.
Este vorba despre ‘Linia verde’, proiect care prevede introducerea autobuzelor electrice pe o rută ce traversează centrul istoric al oraşului şi construirea de piste pentru biciclete extinse până în localităţile componente Viişoara şi Unirea.
Al doilea proiect este cel de reconfigurare a axei de transport pe traseul strada Gării – Bulevardul Decebal – strada Andrei Mureşanu – strada Năsăudului, care include şi construirea unui pasaj pietonal subteran în apropierea principalei pieţe agro-alimentare a oraşului.
Cele două proiecte însumează peste 100 de milioane de lei, bani obţinuţi prin Programul Operaţional Regional, şi au fost câştigate de aceeaşi firmă din judeţul Bistriţa-Năsăud, MIS Grup, primul în toamna anului 2020 şi cel de-al doilea în vara anului trecut.
Primarul Ioan Turc spune că a avut discuţii atât cu constructorul, cât şi cu Agenţia de Dezvoltare Regională (ADR) Nord-Vest şi speră ca peste 90% din lucrări să fie finalizate până în decembrie, în caz contrar existând riscul returnării finanţărilor europene.
‘În situaţia în care proiectele nu se vor închide la timp, adică până la 31 decembrie 2023, riscul este unul major, în sensul în care doar un anumit număr de proiecte, circa 10% dintre proiecte de pe întreaga regiune, vor putea beneficia de această facilitate, de a fi continuate din bani ai bugetului local. Riscul este mult mai mare, acela de a returna întreaga valoare a proiectelor. Discutăm în primul rând despre ‘Linia verde’ şi despre axa de transport, cele două mari proiecte de pe componenta de mobilitate. Am avut întâlniri cu ADR, cu constructorul, eu sunt cât se poate de mobilizat în ceea ce priveşte parcurgerea tuturor etapelor, în aşa fel încât la 31 decembrie lucrările să fie finalizate. Nu este o dramă dacă o mică componentă din aceste lucrări se întinde şi pe primul trimestru din anul viitor, dar în proporţie de peste 90% trebuie să fie finalizate’, a spus Ioan Turc.
Edilul a adăugat că, în cazul proiectului de reconfigurare a axei de transport, construirea pasajului pietonal subteran presupune inclusiv devierea reţelelor de utilităţi, ceea ce nu se poate face fără ca regia judeţeană de apă să finalizeze licitaţiile pentru modernizarea sistemului de alimentare cu apă şi canalizare în municipiu.
În plus, firma care a câştigat licitaţiile pentru aceste două proiecte care riscă să nu fie terminate la timp are în lucru şi alte şantiere la nivelul municipiului, tot cu fonduri europene, la unităţi de învăţământ şi la Biserica Evanghelică.
Potrivit proiectului de buget pe anul în curs, prezentat miercuri de către primarul Ioan Turc, aproximativ trei sferturi din fondurile alocate investiţiilor reprezintă bani europeni, respectiv peste 227 milioane de lei. AGERPRES / (A – autor: Tina Dumitrescu, editor: Marius Frăţilă)