Deputata USR Cosette Chichirău a solicitat, duminică, ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, să îşi asume faptul că autostrada A8 este o prioritate strategică pentru România.
‘Ne exprimăm îngrijorarea faţă de ceea ce se va întâmpla cu autostrada A8. Punctul nostru de vedere este că autostrada trebuie să continue un parcurs predictibil către execuţie. Adică, finalizarea studiilor de fezabilitate, scoaterea la licitaţie a proiectului tehnic şi a execuţiei, şi apoi execuţia în sine. Nu ne putem abate de la acest parcurs. Solicităm ministrului Grindeanu să îşi asume autostrada A8 ca prioritate strategică pentru România’, a declarat Cosette Chichirău, într-o conferinţă de presă.
Aceasta crede că ‘PSD şi PNL vor face pentru Moldova ceea ce au făcut şi până acum’. ‘Adică nimic. În 30+ ani s-au perindat pe la guvernare când unii, când alţii, când împreună, când separat. Iată-i acum din nou împreună. Istoricul lor ne arată că nu au mişcat nimic pentru autostrada A8’, a susţinut Cosette Chichirău.
În opinia sa, în timpul guvernării PNL – USR PLUS această autostradă a făcut progrese vizibile.
‘În PNRR, care a fost elaborat de ministrul Ghinea şi a fost aprobat de Uniunea Europeană, avem incluse capetele. Pe asta ne putem baza. Ne putem baza pe ce a făcut USR când a fost la guvernare. Pentru ministrul Drulă şi USR autostrada A8 era o prioritate, (…) exista transparenţă în Minister şi CNAIR. Acum toate acestea s-au oprit. Nu mai există transparenţă, nu mai ştim exact ce se mai întâmplă, care mai este stadiul proiectelor, aflăm informaţii pe surse. Cumva lucrurile s-au întors în epoca PSD, ceea ce nu este OK’, a mai declarat Cosette Chichirău.
Prezent la conferinţa de presă, Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor, a arătat că în planul investiţional al noii guvernări a dispărut un drum expres.
‘Din păcate, Moldova rămâne cu trei coridoare în loc de cele patru coridoare de transport care sunt conforme politicii europene pe zona Moldovei: Ungheni şi Târgu Neamţ, autostrada A8, după cum o cunoaşteţi, autostrada A7 Ploieşti-Suceava, autostrada A13 Braşov-Bacău, şi drumul expres între Focşani şi Albiţa. Acest ultim drum nu se mai regăseşte în planul investiţional. Constatăm că autostrada Unirii se regăseşte pe un cordior numit ‘coridorul montana’, care este un coridor pe relaţia Est-Vest. El este redus tendenţios la coridor montana’, a spus fostul secretar de stat.
El a menţionat totodată că ‘se induce în mod tendenţios publicului larg ideea că e o autostradă dificil de construit şi automat energofagă, implicit, scumpă’, ceea ce în opinia sa este o perspectivă falsă, deoarece ‘în acelaşi timp apare un coridor de importanţă secundară, coridorul Braşov-Bacău, care este promovat la rang de coridor Moldova’.
‘E ca şi cum toate mărfurile, toate transporturile de mărfuri trebuie să vină pe A13. Astfel, se induce în mod eronat ideea că Autostrada Moldovei ar fi autostrada dintre Bacău şi Braşov. Doar 54 de kilometri din această stradă traversează judeţul Bacău. (…) A13 este ridicată la rang de egalitate cu A8. (…) Ne surprinde faptul că spun că nu este eficientă economic autostrada A8. Nu ştiu cum au ajuns la această concluzie, din moment ce noi avem un studiu de fezabilitate care ne poate spune clar dacă este eficientă sau nu. Ne întrebăm cum de nu este eficientă atâta timp cât în PNRR avem inclusă finanţarea pentru două capete din A8’, a precizat fostul secretar de stat.
Acesta a criticat faptul că în strategia actualei guvernări sunt incluse ‘foarte multe proiecte mari doar pentru o anumită zonă a ţării’.
‘Pe scurt, sunt 1,7 miliarde investite în cinci proiecte majore în jurul unei axe între Satu Mare, Baia Mare şi Cluj Napoca. Putem intui de ce s-a întâmplat lucrul acesta. Nu aş vrea să speculez’, a mai spus Adrian Covăsnianu.