Filarmonica de Stat Oradea invită publicul meloman, joi, la o seară inedită, în care se va putea delecta cu opera ‘Rigoletto’ de Giuseppe Verdi, susţinută, pe scena Teatrului Regina Maria, aproape integral de solişti ai Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca.
‘Evenimentul este unul inedit prin faptul că reprezintă punerea în scenă a unei opere integrale în Oradea, fapt care este reluat după o lungă perioadă de timp în oraşul bihorean,’ se arată în comunicatul Filarmonicii.
Spectacolul are loc prin colaborarea strânsă cu Opera clujeană, al cărei manager general este orădeanul Florin Estefan, precum şi cu Teatrul de stat Regina Maria.
Îşi vor da concursul baritonul Florin Estefan în rolul titular şi soprana Diana Ţugui în rolul Gildei, la care se alătură tenorul Daniel Magdal – solist al Operei Naţionale Bucureşti, în rolul Ducelui de Mantua.
Conducerea muzicală aparţine maestrului David Crescenzi. Spectacolul va fi completat de orchestra Filarmonicii de Stat Oradea şi Corul bărbătesc al Operei Naţionale Române Cluj-Napoca.
Din distribuţie mai fac parte soliştii Corneliu Huţanu care îl va întruchipa pe Sparafucile, Alexandra Leşiu va fi Maddalena, Janetka Hoşco în rolul Giovannei, David Pogană va fi Monterone, Sergiu Garabajii în rolul curteanului Marullo, Sebastian Balaj îl va întruchipa pe Contele Ceprano, iar Anna Stănescu va fi Contesa Ceprano şi Pajul.
Opera Rigoletto este considerată una dintre cele mai valoroase lucrări ale lui Giuseppe Verdi. Subiectul său tragic se creionează în jurul Ducelui de Mantua, a bufonului său Rigoletto şi a fiicei acestuia, Gilda. Titlul iniţial al operei a fost La maledizione (Blestemul), care se referă la destinul tragic al tinerei, îndrăgostite de seducătorul duce, aceasta sfârşind în braţele propriului tată.
Opera Rigoletto a avut premiera la teatrul La Fenice din Veneţia, la 11 martie 1851 şi a reprezentat un triumf pentru teatrul veneţian, dar şi pentru Verdi, care nu se mai bucurase de un succes atât de răsunător de la premiera fiorentină a operei Macbeth din anul 1847. Iniţial, Rigoletto a avut 13 reprezentaţii în Veneţia, urmând apoi să se reia titlul până în zilele contemporane. La scurt timp, opera a intrat în repertoriile tuturor teatrelor italieneşti, la un an de la premieră fiind deja prezentată în toate oraşele mari ale Italiei, pentru ca în următorii trei ani, Rigoletto să se extindă pe plan internaţional.
Dirijorul David Crescenzi şi-a definitivat studiile la Conservatorul din Pesaro la clasele de orchestraţie, pian, muzică corală şi dirijat coral. În primii ani ai carierei sale s-a consacrat ca pianist acompaniator şi maestru suplinitor, mai târziu activând în calitate de dirjor de orchestră şi maestru de cor. Acesta a adevenit dirijor invitat la Teatrul Operei din Cairo, Egipt, începând cu anul 1998. Din anul 2002 David Crescenzi a devenit o prezenţă permanentă în lumea muzicală din România. În paralel, la Opera din Cairo a devenit director artistic şi dirijor permanent în anul 2014, iar din 2017 se află în postura de director artistic al Operei Naţionale Române din Cluj. Una dintre realizările sale cele mai importante este conducerea operei Aida de Giuseppe Verdi la Cairo. În prezent, David Crescenzi colaborează frecvent cu operele şi filarmonicile din România, dar şi cu instituţiile de cultură din Italia, Croaţia, Egipt sau Qatar.
Baritonul Florin Estefan a început la Facultatea de Muzică din Oradea. S-a perfecţionat ulterior la Cardiff şi Florenţa, lucrând cu nume mari ale artei scenice, precum Dennis O’Neill, Mariana Nicolesco, Ileana Cotrubaş şi Viorica Cortez. Începând cu perioada studenţiei, Estefan a participat la numeroase concursuri, unde a fost distins cu diferite premii, precum Premiul I la Concursul Naţional ‘Sabin Drăgoi’ Timişoara sau premiul I în anul 2003 la Concursul Internaţional ‘Hariclea Darclee’ Brăila. Repertoriul baritonului cuprinde roluri precum Enrico (Lucia di Lammermoor), Marcello (Boema), Giorgio Germont (Traviata). În prezent, Florin Estefan este solist şi manager general al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca şi cadru didactic la Academia de Muzică Gheorghe Dima.