Prefectul judeţului Bihor, Dumitru Ţiplea, a informat vineri, în şedinţa Colegiului prefectural, că a emis câte o circulară către Consiliul Judeţean, primării şi directorii de instituţii deconcentrate pentru a atrage atenţia că, din 4 iulie, va trebui aplicată legea 9/2023 pentru simplificarea procedurilor administrative, care însă ‘va fi greu de implementat’, în opinia acestuia.
‘Ne va impacta foarte mult activitatea şi veţi vedea cât de mult ne va schimba activitatea şi unele sunt greu de implementat. Eu am constatat că sunt greu de implementat’, a declarat prefectul Ţiplea.
El a dat şi câteva exemple de noutăţi prevăzute de această lege, precum obligaţia de a publica, din oficiu, informaţii şi modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, atât pe pagina de internet proprie, cât şi pe punctul de contact unic electronic; obligaţia de a accepta copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail; obligaţia eliminării cerinţei de depunere a copiilor legalizate a documentelor la furnizarea serviciilor publice, înlocuindu-le cu certificarea conformităţii cu originalul.
De asemenea, prefectul a menţionat şi obligaţia de a accepta documentele eliberate de către persoanele juridice de drept public sau de drept privat în format electronic, care au o semnătură electronică calificată sau avansată.
‘O parte din instituţii acceptă chestiunea asta, iar cea mai mare parte nu lucrează cu semnătură electronică, prin urmare gândiţi-vă ce se va întâmpla începând cu 4 iulie’, a punctat reprezentantul Guvernului în teritoriu.
Ţiplea a mai precizat şi alte prevederi legale care vor produce dificultăţi: ‘dacă se solicită copii în format fizic pe hârtie pentru diverse acte, cereri sau formulare, solicitanţii au obligaţia de a asigura, în mod gratuit, fotocopierea acestora, precum şi obligaţia de a oferi metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul altor sisteme de plată, dar şi obligaţia de a-şi dezvolta capacitatea de furnizare a serviciilor publice electronice’,
La capitolul interdicţii, prefectul a amintit două dintre ele: se interzice instituţiilor publioce să solicite copii de pe avize sau alte documente emise de alte instituţii publice.
‘Nu mai putem cere copii, ci va trebui să lucrăm între noi, să colaborăm între instituţii, şi să ne punem la dispoziţie tot ce înseamnă documentaţie. Beneficiarul nu va mai umbla pe la instituţii, dar acestea vor trebui să lucreze mult mai repede şi mai bine împreună’, a subliniat prefectul.
Legea mai prevede o altă interdicţie potrivit căreia instituţiile publice nu vor mai avea dreptul să solicite dosarul cu şină sau alt articol sau obiect de birotică sau papetărie pentru a furniza un serviciu public. AGERPRES / (A – autor: Eugenia Paşca, editor: Marius Frăţilă)