Primele demersuri privind înfiinţarea unei organizaţii de management al destinaţiei (OMD) la Braşov s-au blocat, principalul motiv ţinând de poziţiile diferite ale reprezentanţilor industriei ospitaliere privind forma juridică a viitoarei structuri, unii dintre aceştia considerând necesară revizuirii legii care reglementează înfiinţarea acestor OMD-uri.
Asociaţia Turism Poiana Braşov, formată din marii hotelieri, a făcut, în această perioadă, demersurile juridice pentru a se transforma în organizaţie patronală, deoarece, conform legii în vigoare, doar acest tip de structuri asociative pot avea un vot în cadrul OMD-urilor.
Preşedintele Asociaţiei Turism Poiana Braşov, Roxana Cojocea, a explicat pentru AGERPRES, că poziţia structurii pe care o reprezintă este aceea ca viitorul OMD Braşov să fie înfiinţat potrivit prevederilor legii. Ea a menţionat, totodată, că această lege necesită unele revizuiri, referindu-se la unul dintre principalele aspecte controversate din acest act normativ şi anume faptul că, pentru a avea drept de vot în OMD, reprezentanţii mediului privat trebuie să fie plătitori ai taxei speciale în turism, ori numai hotelierii au această calitate.
‘Am trecut examenul Judecătoriei pentru a ne transforma în organizaţie patronală şi următorul pas este ca şi administraţia locală să decidă să facă, pe legea OMD-urilor, această structură (…) Primi paşi, ca discuţii, parteneriate, au fost făcuţi. Ne-am blocat la formă. Sunt cei care militează pentru asociaţii de promovare turistică, iar noi – vorbesc în numele Asociaţiei patronale de Turism Poiana Braşov – ne dorim să facem un OMD conform legii’, a precizat Roxana Cojocea.
Marii hotelieri din Poiana Braşov îşi doresc înfiinţarea acestui OMD cât mai curând deoarece această organizaţie le va permite să ia parte la luarea deciziilor. În plus, dacă nu se vor încheia demersurile până în toamnă, Braşovul riscă să piardă oportunitatea de a accesa fondurile europene destinate OMD-urilor, care se cifrează la 2 milioane de euro.
‘Vom avea în sfârşit şi un rol de decizie. Până acum am avut doar un rol de simpli spectatori, de investitori, de promotori. Noi doar am dat, nu am luat. Poiana Braşov are nevoie de o viziune de dezvoltare şi nu mai putem aştepta să gândească, să decidă alţii pentru noi. Noi cunoaştem mai bine nevoile turiştilor şi potenţialul zonei’, a spus preşedintele Asociaţiei Turism Poiana Braşov.
În ceea ce priveşte proiectele pe care le vor susţine, Roxana Cojocea consideră că o prioritate este extinderea domeniului schiabil. Însă, în egală măsură, hotelierii din Poiană doresc şi să stopeze dezvoltarea imobiliară ‘haotică’ a zonei.
‘Noi susţinem proiectele de dezvoltare pe zona de agrement – indiferent de ce tip – interior, exterior, de iarnă, de vară şi suntem împotriva unei dezvoltări imobiliare haotice. Am făcut deja un apel către domnul ministru, către toate autorităţile – pentru că, în momentul în care vom transforma Poiana Braşov într-o zonă rezidenţială, investiţiile în turism vor avea foarte mult de suferit. Natura, peisajul, atrage – nu ştiu cine este interesat să găsească zeci de blocuri aici. O să fim obiectivi şi avem acel interes comun de ne proteja ceea ce deja avem. Nu aş spune că vom pune presiune pe administraţia locală, aş prefera cuvântul ajutor. Nu ştiu dacă Primăria îşi doreşte un scandal cu dezvoltatorii imobiliari, dar noi vrem să-i dăm o mână de ajutor şi, bineînţeles, o să ne impunem punctul de vedere prin orice mijloc’, a subliniat Roxana Cojocea, care a mai menţionat că deciziile majore luate în OMD-uri vor fi validate sau invalidate de Consiliul Local Braşov.
Operaţionalizarea organizaţiilor de management al destinaţiei (OMD) reprezintă un jalon asumat de România prin PNRR, care trebuie atins până la finalul lunii septembrie din acest an, moment până la care trebuie definit modelul solid de guvernanţă pe care România îl va adopta pentru dezvoltarea turismului, a declarat premierul Nicolae Ciucă în urmă cu două săptămâni, într-un mesaj online transmis participanţilor la un eveniment organizat, la Braşov, de Alianţa pentru Turism.
Până pe 31 decembrie 2023, România are ca ţintă înfiinţarea a opt astfel de OMD-uri care, în doi ani de zile, să genereze în judeţele în care vor activa o creştere cu 20% a numărului turiştilor străini faţă de anul 2019, ceea ce reprezintă o altă ţintă din PNRR.AGERPRES / (A – autor: Diana Dumitru, editor: Marius Frăţilă)