În ședința de Guvern de astãzi, 11 decembrie 2025, a fost aprobatã Hotãrârea privind instituirea unei scheme de ajutor de stat destinatã operatorilor de transport rutier, pentru a compensa creșterea accizei la motorina utilizatã drept combustibil pentru motor. Mãsura vine ca rãspuns la dificultãțile financiare cu care se confruntã companiile din domeniul de transport din România, pe fondul inflației ridicate și al creșterii prețului motorinei.
„Aprobarea acestei scheme reprezintã un demers de pragmatism economic: este preferabil sã returnãm o parte din accizã transportatorilor români pentru a le susține competitivitatea, decât sã permitem pierderea definitivã a acestor venituri prin alimentãri efectuate în afara țãrii. Aceastã mãsurã contribuie la protejarea capitalului autohton și, în mod implicit, la menținerea locurilor de muncã dintr-un sector cu importanțã strategicã”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor.
Obiectivul major al acestei scheme este oprirea creșterii prețurilor în lanț. Atunci când costul transportului crește, acest lucru se reflectã imediat în prețul fiecãrui produs de la raft, afectând puterea de cumpãrare a tuturor românilor. Prin compensarea parțialã a accizei, statul acționeazã preventiv pentru a menține prețurile stabile și pentru a evita blocajele în lanțurile de aprovizionare care ar putea perturba întreaga economie.
Mãsura vine ca rãspuns la dificultãțile financiare cu care se confruntã firmele de transport din România, pe fondul inflației ridicate și al creșterii continue a prețului motorinei, care a ajuns sã reprezinte peste 40% din totalul cheltuielilor operaționale ale firmelor de transport.
În ultimii ani, costurile de operare ale transportatorilor rutieri au crescut semnificativ, afectând în special microîntreprinderile, care reprezintã peste 80% din piațã. În plus, implementarea Pachetului Mobilitate 1 a generat cheltuieli suplimentare pentru fiecare vehicul, iar practica plãții anticipate a combustibilului a pus presiune suplimentarã pe lichiditatea firmelor.
Caracteristicile schemei de ajutor de stat:
- Perioada de valabilitate este pânã la 31 iulie 2026 pentru emiterea dispozițiilor de platã, respectiv 31 decembrie 2026 pentru plata efectivã a ajutorului.
- Buget total este de 190 milioane lei.
- Beneficiarii schemei sunt operatorii de transport rutier licențiați în România, atât pentru transport de marfã, cât și pentru transport de persoane (cu excepția transportului public local).
- Ajutorul este sub formã de grant, în limita a 40 bani/litru de motorinã achiziționatã între 1 octombrie – 31 decembrie 2025 și 65 bani/litru între 1 ianuarie – 31 martie 2026
- Numãrul estimat de beneficiari este de 2.200 de operatori.
Schema va fi administratã de Autoritatea Rutierã Românã, iar Ministerul Finanțelor este ordonatorul principal de credite. Hotãrârea a fost elaboratã în consultare cu toate instituțiile relevante, precum și cu operatorii de transport, pentru a asigura un control riguros al modului de acordare și utilizare a fondurilor.
Sursa: Ecopolitic.ro





