Respingerea unui amendament USR referitor la admiterea elevilor în licee doar pe baza Evaluării naţionale şi fără un examen suplimentar organizat de unele unităţi de învătământ liceal i-a determinat, vineri, pe senatorii acestui partid să se retragă, în semn de protest, de la lucrările Comisiei de învăţământ în care se dezbate, pentru a treia zi consecutiv, proiectul legii învăţământului preuniversitar.
Votul de respingere a fost precedat de îndelungi dezbateri, iar senatorii USR au părăsit sala considerând că opiniile au fost preponderent pentru eliminarea examenului suplimentar la admitere în licee.
‘Discuţiile pe o temă extrem de sensibilă, cea a admiterii în învăţământul liceal, după ce, în opinia mea, 90% dintre argumente au fost pentru eliminarea acestui dublu standard, a acestui examen discriminatoriu şi pentru că parlamentarii puterii se împotrivesc, grupul USR se retrage din şedinţa comisiei’, a explicat reprezentantul partidului Ştefan Pălărie.
La rândul său, senatorul USR Irineu Darău a menţionat că ‘păstrarea unui sistem echitabil de admitere în liceu nu ar discrimina între elevii ai căror părinţi au bani de meditaţii şi cei care nu au posibilităţi materiale’.
Unii dintre senatori şi invitaţi au susţinut menţinerea formei actuale de admitere – repartizarea computerizată în urma examenului de Evaluare naţională, iar senatorul PNL Sorin Cîmpeanu a pledat pentru dubla admitere pentru că ‘îi stimulează pe elevi’, în timp ce secretarul de stat în Ministerul Educaţiei Sorin Ion consideră că în acest fel li se acordă ‘o a doua şansă’.
Amendamentul USR prevedea că ‘admiterea în învaţământul liceal se realizează pe baza rezultatelor obţinute în urma Evaluării naţionale, prin repartiţie computerizată’.
‘Unităţile de învăţământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare, raportat la numărul de formaţiuni de studiu după susţinerea de către elevi a Evaluării naţionale. Unităţile de învăţământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare, raportat la numărul de formaţiuni de studiu după susţinerea de către elevi a evaluării naţionale’, prevede articolul adoptat de Camera Deputaţilor şi păstrat de Comisia de învăţământ a Senatului.
Proiectele legilor învăţământului preuniversitar şi superior, împreună cu rapoartele comisiei de specialitate, urmează să intre pentru vot în plenului Senatului, ca for decizional, pe 22 mai.