Reprezentanţii Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă (SCJU) din Sibiu au făcut publice rezultatele controalelor interne realizate la Secţia ATI a spitalului, în urma declaraţiilor în presă din martie ale unei foste angajate, cu privire la acordarea serviciilor medicale pacienţilor COVID.
Activitatea Secţiei ATI COVID a SCJU Sibiu a fost analizată de o echipă de audit clinic intern, precum şi de către Consiliul Etic şi Consiliul medical al spitalului, care au examinat cu atenţie toate elementele constitutive ale activităţii în vederea stabilirii, formulării şi redactării unor concluzii documentate şi a unor recomandări pertinente.
Una dintre concluzii a fost că, ‘din punct de vedere al organizării şi funcţionalităţii modulului ATI COVID, nu s-a constatat nicio abatere de la etica şi deontologia profesională medicală care să poată fi imputabilă personalului secţiei”.
‘Având în vedre protocoalele existente, cele specifice şi aplicabile secţiei ATI, precum şi protocoalele specifice şi aplicabile tuturor secţiilor SCJUS, considerăm că nu există o corelaţie între modul de lucru real din ATI şi cele relatate în articolul de presă; Consiliul etic al spitalului consideră că ar fi utilă cunoaşterea identităţii reclamantului pentru ca acesta să răspundă personal pentru multiplele şi gravele acuzaţii pe care le aduce corpului medical. (…) În situaţia în care se va dezvălui identitatea reclamantului, se va solicita OAMGMAMR retragerea/anularea avizului de liberă practică în cazul acestuia, întrucât faptele constituie încălcări grave ale codului de etică şi deontologie profesională. Subliniem din nou că relatările agresive şi exagerările de orice fel cu privire la activitatea secţiei ATI-COVID a spitalului cauzează importante prejudicii de încredere raportat la serviciile medicale şi transmitem populaţiei că SCJU Sibiu face toate eforturile pentru ca toţi pacienţii să fie trataţi corespunzător. (…) Suntem încrezători că, în urma anchetelor desfăşurate de către organele abilitate, adevărul va ieşi la iveală’, se arată într-un comunicatul de presă al SCJU Sibiu.
Pentru a asigura transparenţa actului medical, în Secţia ATI se vor monta camere de supraveghere în urma scandalului provocat de fosta asistentă.
De asemenea, în urma anchetei interne s-a decis reinstruirea personalului ATI.
‘Măsuri cu caracter preventiv: Reinstruirea personalului ATI cu privire la: protocoalele şi ghidurile specifice secţiei de terapie intensivă; propunerile de instituire şi modificare a terapiei, care vor fi raportate şi aprobate întotdeauna de către medicul specialist sau primar ierarhic superior; confidenţialitatea informaţiilor privind starea pacientului, rezultatul investigaţiilor, diagnosticul, tratamentul etc; faptul că pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat într-o unitate medicală fără consimţământul său, cu excepţia cazurilor în care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului şi evitării suspectării unei culpe medicale; modalităţile de sesizare internă a eventualelor nereguli, atât de către personal, cât şi de către pacienţi şi aparţinători’, se arată în comunicat.
În urma anchetei interne s-a decis că, ‘pentru diminuarea riscului infecţios în ATI modular, se vor achiziţiona aparate de dezinfecţie continuă a aerului cu UV, în toate zonele frecventate de pacienţi şi de personal, în care nu se poate efectua dezinfecţia chimică a aerului, cu ritmul precizat în procedurile SCJUS”.
De asemenea, s-a decis ‘înfiinţarea şi completarea Registrului de contenţie şi menţionarea în cadrul acestuia a măsurilor întreprinse pentru anunţarea aparţinătorilor în cel mai scurt timp de la stabilirea necesităţii de contenţionare a pacientului’.
În prezent, procurorii desfăşoară o anchetă în acest caz.